lördag 24 januari 2009

The Greatest


Jag och mina eviga kompanjoner (Bene och Sandy) var och såg Lukas Moodyssons "Mammut" i går. Jag tyckte att den var helt fantastisk. och hemsk. På alla sätt någonting kan vara hemskt. Det gjorde ont i hjärtat och själen, jag ville kräkas och skrika och blunda och hålla för öronen och kasta mig hejdlöst bak i biostolen. Men samtidigt var den så sjukt vacker att jag bara inte kunde blunda eller hålla för öronen. Moodysson är verkligen mannen som med ganska små medel egentligen har förmågan att beröra. I den här filmen tog han upp samhällstragik som prostitution och klassorättvisor men också problematik hos den "lilla enstaka människan" som skuldkänslor, "klassresor" och utbrändhet.

Att filmen ackompanjerades av bland annat Catpowers "The greatest" och Ladytrons "Destroy everything you touch" gjorde ju inte heller det hela sämre....


Gå och se filmen NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

senaste besökare

Bloggintresserade